Penne d’Agenais

We zijn natuurlijk niet de hele dag met de honden bezig. Er zijn heus nog wel andere zaken die onze interesse hebben. We wonen nu alweer een paar jaar in Frankrijk en Marianne geeft schilderles hier in de buurt aan Franse dames. Die zijn gewend om heel traditioneel werk te maken en fleuren helemaal op nu ze zien dat het ook een stuk vrijer mag. En dan is er ook nog zoiets als “paverpollen” Dat is beeldhouwen met textiel. We hadden er tot voor kort nog nooit van gehoord, maar het schijnt een rage in Nederland te zijn. Je stopt textiel (het moet geloof ik zuiver katoen zijn) in een prutje dat paverpol heet en na verloop van tijd wordt dat zo hard als steen. Voor het zover is, kun je het in allerlei vormen brengen die je maar wilt. Kaarsenstandaards, servetringen, mandjes en beelden bijvoorbeeld.

Eerst een frame maken van draad of gaas en daarna dat spul eromheen kliederen. Ik gruwel ervan, het schijnt ook echt een vrouwen ding te zijn. Marianne heeft al heel wat cursussen in dat spul gegeven. Nederlandse toeristen en Franse buurtbewoners. Allemaal vrouwen en allemaal razend enthousiast. Op zo’n cursusdag maak ik een uitgebreide lunch. Want dat is Franse traditie. Het repas om midi is zo’n beetje heilig hier. Om 12 uur laat iedereen alles wat ie in z’n handen heeft meteen vallen om huiswaarts te keren, alwaar moeder de vrouw het middagmaal reeds dampend op tafel heeft staan.

paverpol beelden

Nu heeft Marianne een heuse tentoonstelling op de Kerstmarkt in Penne d’Agenais. Komt allen, zou ik zeggen. Het is in het gemeentehuis van Penne. Ze staat daar met zo’n 20 andere kunstenaars uit de buurt. Dat Penne schijnt erom bekend te staan dat er veel kunstenaars wonen. Ik zal er ook nog een foto bijdoen van het kunstenaarscafé. Zoals je ziet is het niet altijd zonnig weer hier in het zuiden van Frankrijk, maar wij zijn in de herfst altijd heel blij als het gaat regenen. Dat je als Nederlander nog eens blij zou zijn met regen… wie had dat ooit kunnen denken. Voor de V.V.V. van Penne doe ik er nog een paar foto’s van het stadje bij. Als je volgend jaar komt kijken, train dan eerst je kuitspieren in de sportschool. Is echt nodig! Ik heb vrienden van ons al eens met de auto op moeten halen. Ze hadden zo’n pijn in de kuiten van al dat klimmen dat ze graag mijn aanbod aannamen. Iets anders. Ze zeggen dat de kathedraal van Penne op de Sint Pieter in Rome lijkt. Toen ik laatst in Rome was en de Paus sprak, waren wij het er snel over eens: het ding lijkt nergens op, in ieder geval niet op de Sint Pieter.

de mairie, tevens tentoonstellingsgebouw

Penne d’Agenais, goed voor de kuitspieren!

het kunstenaarscafé, ook voor gewone mensen

En wil je ook komen paverpollen dan kun je op de site van Marianne alle informatie vinden. Klik op de foto:

beeld gemaakt door Marianne

Dit bericht werd geplaatst in Over Ons en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Penne d’Agenais

  1. karin zegt:

    elegant beeldje, hoor.

  2. janine lucas zegt:

    Hallo Johan en Marianne,

    Sinds kort weet ik van het bestaan van de Saarloos Wolfhond en raak steeds meer geintrigeerd door het ras. Na een hoop gesurf kwam ik op jullie site terecht. En…ik geniet van jullie berichten!
    Graag zou ik ook wat meer te weten willen komen over jullie leven in Frankrijk. Want als alles loopt zoals gepland zullen wij ongeveer over 3 jaar ook in Frankrijk neerstrijken.
    Misschien hoor ik van jullie.
    Ik hoop het. In ieder geval kan ik nog van een hoop artikelen van jullie genieten!
    Groet
    Arno, Janine en Indra (onze zwitserse witte herder)

Geef je reactie:

