Goeie ouwe tijd

bij het pijltje

Nee hoor, ’t gaat hier niet altijd over onze honden, nu ook eens even over onszelf. We hebben jarenlang een jachtig bestaan gehad in Nederland. Carrière maken en zo, de ratrace nietwaar, daar heb ik al eens eerder over geschreven. In de beginjaren hebben we aan de Amstel in Amsterdam gewoond. Om precies te zijn aan de Amstelsluizen bij de Magere Brug.

de Magere Brug gezien vanaf onze kant

Het is een van de mooiste bruggen van Amsterdam. ’s Avonds is ie met duizenden lampjes verlicht, daar wordt elke V.V.V. directeur jaloers van. Ik heb echt moeten zoeken om een foto te vinden die niet al te kitscherig is. Deze gaat wel. Wij woonden dus vlakbij de brug, pal tegenover theater Carré. Rode pijltje boven op de stadsplattegrond, groene pijltje beneden in het echt.

Het was een mooi punt om te wonen. We hadden ook nog een mossig tuintje achter, waar de zon nooit kwam. Ik heb nog ergens een foto van mijn oudste zoon, die in zijn kinderstoeltje kraaiend van plezier toekijkt hoe zijn – toen nog – jonge papa, 20 centimeter water uit de kamer wegwerkt.

Een wolkbreuk had toen in een half uur Amsterdam bijna helemaal onder water gezet. Ergens in 1977 of 1978 moet dat geweest zijn. Ik hoorde Herman Stok klagen op de VARA radio dat zijn kelder was ondergelopen en de brandweer was niet bereikbaar. Ik dacht nog: jouw kelder? Wij wónen in zo’n kelder! Maar goed, ander nadeel was dat als Toon Hermans zijn one-man-show had in Carré, je wekenlang je auto niet kwijt kon in de buurt. Dat kan nu zonder Toon trouwens ook niet meer. Maar in die tijd kon ik m’n oude VW kever nog normaal voor de deur parkeren, zonder idiote bedragen in parkeermeters te moeten gooien. Ach, heerlijke oude tijd. Zit ik laatst te surfen op internet, kom ik toevallig terecht op de beeldbank van het Gemeentearchief Amsterdam. Bleek een ware schatkamer!

Even ons adres aan de Amstel intypen en ja hoor, bingo. De foto links dateert van 1894. Mooi hè! Mijn opa was toen 6 jaar. Ik zoomde in en zag opeens een man op de kade lopen. Dacht nog, waar gaat die gek naar toe, die dondert zo meteen rechtstreeks de Amstel in. Maar de situatie meer dan honderd jaar geleden was toch even anders. Zoom ik uit…. blijkt er ineens een heuse stoomboot voor onze deur te liggen! Ik heb ademloos naar deze foto gekeken. Die heerlijke vette rook uit die schoorsteen, de handkarren voor de deur, de bedrijvigheid. Hadden we in onze tijd geen flauw idee van.

de Amstel

Ach, goeie ouwe tijd, jij komt nooit meer terug! Voorgoed voorbij. Als ik trouwens goed kijk zie ik dat maffe zandstenen balkonnetje van de buren. Dat was er toen ook al! ’t Heeft een opknapbeurt gekregen en is nu afgrijselijk wit geworden. Die vette rook van de stoomboot zal wel met een eigentijdse hogedrukspuit verwijderd zijn. Jammer. Kan dan niets bij het oude blijven? Ook eens snuffelen in het foto-album van Amsterdam? Klik op de foto:

Hoek Amstel – Achtergracht bij ons naar links.

Dit bericht werd geplaatst in Over Ons en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Goeie ouwe tijd

  1. wendy zegt:

    mooie site, heel duidelijke rubrieken, prachtige foto’s. duurde bij mij wel lang om alles te downloaden. is eigenlijk meer een website dan een web-log, groetjes wanda s.

  2. carla van dongen zegt:

    Inderdaad een schatkamer zeg, dat gemeentearchief. Bedankt voor de link. Keek even waar ik geboren ben. Utrechtse Dwarsstraat dus vlak bij jullie eigenlijk. Er is nu wel erg lelijke nieuwbouw neergezet in de jaren 80. Carla.

Geef je reactie:

