De Wielewaal

wielewaal in onze tuin

Er broedt een paartje wielewalen in onze tuin! “Kom mee naar buiten allemaal, dan zoeken wij de wiehiehielewaal en horen wij die muzikant dan is de zomer weer in ’t land. Dudeljoho klinkt zijn lied, dudeljoho klinkt zijn lied, dudeljoho èhèn anders niet.”

Zongen wij vroeger “in kannon” als we de pa-ha-ha-den op de la-ha-ha-nen in liepen. Tja, goeie ouwe 50-er jaren. Toen was de wereld nog onschuldig. Ons wielewaalmannetje had duidelijk concurrentie van een andere man in de tuin, want er werd behoorlijk tegen elkaar aan gedudeljohood. Grappig is dat ze ook antwoorden, als jij je ermee bemoeit. Even dudeljoho fluiten. Dat dudeljo is trouwens maar een slechte omschrijving van het echte geluid, dat je hieronder kunt horen. Dan is koekoek voor de koekoek toch wat doeltreffender. Die hebben we trouwens ook, maar niet in onze tuin. We horen hem/haar alleen maar in de verte koekoeken. Onze wielewalen zijn heel moeilijk te zien, want ze blijven altijd in de toppen van de bomen. Maar horen doen we ze des te meer. Leuk hoor.
Eerst wisten we trouwens nog niet dat het om wielewalen ging. Dat hoorden we pas toen een vogelgeluidenopnemer de zang van de wielewaal liet horen op de televisie. Man Bijt Hond, geloof ik. Hij legde een geluidstape op zo’n mooie ouderwetse bandrecorder en ineens hoorden we onze wielewaal. Tja, zo’n bandrecorder. Kom daar nu maar eens om in deze tijd van i-pods en MP3 players!


Dit is het geluid van de wielewaal Maar die van ons klinken toch een beetje anders. Ze jodelen iets meer. ’t Zal wel dat typische Franse accent zijn dat hier patois wordt genoemd.


Er waren nog meer vragen om Saarloosjes tussen de klaprozen, maar daar wacht ik even mee tot ze zijn uitgebloeid. Kunnen we met z’n allen met weemoed aan het voorjaar terugdenken.

Dit bericht werd geplaatst in Over Frankrijk en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De Wielewaal

  1. chris zegt:

    weet ik eindelijk hoe een wielewaal klinkt! bedankt. gr. chris

  2. Fred zegt:

    Héé, dat is aardig! Gisteravond besloot ik een weblogje aan de wielewaal te wijden. Enkele jaren geleden was ik op vakantie in Istrië en in het bergbos hoorde ik ze van alle kanten zingen (of jodelen, inderdaad).

    Vanmorgen was ik op zoek naar andere weblogs met het trefwoord ‘wielewaal’ en kwam op deze uit.
    Lijkt mij wel wat, broedende wielewalen in de tuin! Maar ja, dan moet ik niet in Den Haag blijven wonen (alhoewel er genoeg andere zangvogels zijn in Westduinen en Meijendel….).

    Met vriendelijke groet!

  3. peter wijn zegt:

    dag marianne en johan,
    vreselijk leuk die jodelende zang, en dat in de tuin. Dit voorjaar kon ik ze fotograferen op een camping aan de gardon. http://www.birdpix.nl. groeten, peter

Geef je reactie:

