De witte Saarlooswolfhond

auri luna (2)Er is een nest geboren met een witte Saarloos. Leuk! Nou ja, leuk… de NVSWH vindt dat helemaal niet leuk. In het boekje dat ze hebben geschreven staat: “De witte Saarlooswolfhonden zullen in de toekomst niet meer te zien zijn.”

Zo, zo… dat staat er wel heel definitief. Lees het nog maar een keer. Let wel, er staat niet: “We zullen proberen deze kleurvariëteit uit het ras te fokken, maar dat is haast niet te doen, want de kleur wordt enkelvoudig-recessief doorgegeven. We kunnen dus niet aan de buitenkant zien of we met een drager van deze variëteit te doen hebben of niet.”

Dat zou al van meer realiteitszin getuigen. Maar nee. “De witte Saarlooswolfhonden zullen in de toekomst niet meer te zien zijn.” Punt. Zou Frits Pielanen, de voorzitter van de NVSWH, nou echt zo weinig van erfelijkheid weten?

Als Pielanen de stambomen goed had bestudeerd, had hij kunnen zien dat met deze combinatie de kans op een witte Saarlooswolfhond ruimschoots aanwezig was. Dat zou kunnen betekenen dat Frits met deze combinatie wel moest fokken, omdat voor de fokkerij zo weinig honden beschikbaar zijn dat hij geen kant meer op kan! Net zoals nu met PRA lijders wordt gefokt! Er is gewoon geen andere keus! Verder staat in dat boekje:De witte SaarlooswolfhondOngewenste erffactoren? Gezondheid en betrouwbaarheid zijn belangrijker dan een kleurslag? Hé, wacht eens even…. over welke gezondheid en betrouwbaarheid bij de witte Saarlooswolfhond hebben we het dan? Doofheid? Blindheid? Spierzwakte? Onbetrouwbaar gedrag? Agressief gedrag? Maar we komen niet te weten wat Frits bedoelt. We moeten het maar raden, zoals zo vaak. Je hoeft als lid echt niet alles te weten!  “Ongewenste erffactoren” en een “uniek centraal gestuurd fokbeleid” hebben niet kunnen verhinderen dat er af en toe nog witte Saarlooswolfhonden worden geboren. Er is dus nog (een beetje) hoop. Wil je écht weten hoe het met de vachtkleurvererving zit, lees dan het boek “Een hond in wolfskleren” waar het helder wordt uitgelegd.  Zonder al deze flauwekul!

auri luna (1)

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Rasvereniging NVSWH en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op De witte Saarlooswolfhond

  1. crimsondeon zegt:

    in het boek is ook te lezen dat de vereniging nog wat uiterlijke ken merken erin wouden fokken omdat ze nog niet aan hun beeld idiaal voldoet ( mijn eigen woorden gebruik ik nu van wat ze zelf in het boek schrijven ga ik ga nu niet zitten citeren) maar het hele boek is raar en vreemd zeker als je je boek begint met een ras dat niet zou moeten bestaan …triest cluppie

  2. Diana zegt:

    Ik was afgelopen zondag op een show in Emmen waar een witte saarloos rondliep.
    Even dachten we nog dat het een mislukte witte herder was, maar zijn ogen en neus waren anders, het was dus een witte herder zonder pigment en na even in mijn catalogus te hebben gekeken zag ik dat het Eswhite Essnow Timberly was, gefot door….jawel, dhr E Pielanen.
    Is dat niet de voorzitter van de vereniging van de saarloos wolfshonden?
    Dezelfde die zeggen dat de witte er uit gefokt moest worden?
    Deze reu is geboren op 14-4-2006, misschien is deze van hetzelfde nestje waar je over schrijft.
    Weten jullie trouwens of deze Pielanen ook nog een eigen website heeft?

    gr Diana

  3. Debora zegt:

    Hallo Marianne en Johan,

    De witte saarloos heeft miin voorkeur. Zo ben ik via dit stukje bij jullie gekomen.
    Zelf heb ik een kruising saarloos/
    witte herder genaamd Moos. In de toekomst zou ik er graag een “echte” witte bij willen. Misschien kunnen jullie mij zeggen bij welke fokker ik moet zijn? Ik zit ook op het wolfhondenforum… Alvast bedankt en met vriendelijke groet Debora.

  4. wilma zegt:

    De witte Saarloos/ Canadese Herder Moos woont sinds een paar maanden bij ons. We hebben zijn naam veranderd in Asco. Hij is nu 10 maanden en met de 3 andere Saarlozen, van verschillende kleuren is de roedel nu wel compleet.
    Groetjes Wilma

  5. debora zegt:

    Moos is gelukkig weer terug bij mij! Ik heb hem door omstandig-
    heden en poos moeten missen, maar vanaf nu zijn weer onafscheide-lijk!

    Groeten Debora en een poot van Moos

  6. paul den broeder zegt:

    wij hadden ook een saarloos wolfhond maar das ondertussen 40 jaar geleden,ook een witte.

  7. Bertus zegt:

    Wij hebben onze Amber door Skxc3xb4n laten dekken, en hopen 7 februari via echo te weten of ze drachtig is. Het staat voor Coby en mij vast als er een witte bij zou zitten dat wij die houden.
    Het is mijn grootste wens een witte te hebben.
    Gr Bertus.

Geef je reactie:

