Nieuw boekje, nieuwe geschiedenis?

beauty en zaska

Beauty en Zaska van de Kilstroom. Respectievelijk dochter en oma van Timber van de Kilstroom. Bron: Marijke Saarloos.

Zoals elke liefhebber interesseert de geschiedenis van de Saarlooswolfhond mij. Er komt binnenkort een nieuw boekje uit van de NVSWH. Een goede gelegenheid om het oude er nog eens op na te slaan. Dat roept veel vragen op. Al in het voorwoord:

“… dat de geschiedenis van het ras, van zijn ontstaan tot aan zijn erkenning in 1975, ontleend is aan nog bestaande documentatie en aan mondelinge overlevering. Te goeder trouw is een en ander opgetekend en weergegeven.” Dat is wel erg vrijblijvend en laat de mogelijkheid vrij om de geschiedenis van het ras slechts van één kant te belichten. Ook verbaast mij het volgende:

gerardenfleurBuiten zijn (Saarloos’) kennel werd er zonder zijn medeweten gefokt. Andere rassen werden ingekruist. Het bewijs hiervan was het opduiken van fenotypische kenmerken, die noch aan de wolf, noch aan de Duitse herder konden worden toegeschreven (…) Thans is het besef, dat deze dissidente fokkerij enerzijds de inteelt heeft beteugeld, en anderzijds heeft bijgedragen aan het behoud van vele rastypische eigenschappen.

Het inkruisen van andere rassen? Diezelfde rasvereniging die nu elke fokker buiten de vereniging verwijt andere rassen in te kruisen! Maar het was wel goed toen ze het zelf deden? Na het royement van een groot aantal leden wordt alleen het verhaal van het centrale fokbeleid verteld, terwijl er ook heel wat te vertellen valt over de Saarlooswolfhonden die buiten de vereniging werden gefokt. Maar het boekje grijpt iedere gelegenheid aan om de fokkers buiten de vereniging zwart te maken en laat daarmee een groot deel van de geschiedenis van de Saarlooswolfhond onbesproken. De NVSWH belooft dat het nieuwe boekje twee keer zoveel pagina’s zal bevatten als het oude. Mogen we hopen dat nu de hele, en de objectieve geschiedenis zal worden verteld? Ik vrees van niet, maar ik laat me graag verrassen.

Dit bericht werd geplaatst in Rasvereniging NVSWH en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Nieuw boekje, nieuwe geschiedenis?

  1. miss marple zegt:

    Wat jammer dat daar niet een weg in gevonden wordt waar ieder zich mee kan verenigen, zeker als het niet ten koste gaat van het ras, maar soms zelfs ten goede. Daar gaat het toch om? Ik zie dit soort problemen ook terugkomen bij andere rasverenigingen. Jammer. Wat een mooie foto’s weer op dit log en de vorige!!! Pracht honden!

    Groetjes miss m.

  2. Johan zegt:

    Het is jammer dat niet iedere betrokkene uit het verleden de gelegenheid heeft gekregen zijn/haar verhaal in de geschiedenis van de Saarlooswolfhond te vertellen. In het boekje wordt deze geschiedenis zeer eenzijdig belicht en door sommigen (helaas) als de waarheid gezien. Zoals zo vaak ligt de waarheid ook hier in het midden. Er is ook een ander vehaal te vertellen. Groet, Johan.

  3. Bert Strijk zegt:

    Laat ik even heel duidelijk zijn. Deze mensen die rond 1982 geroyerd werden door de NVSWH, en wat door de RV steeds werd herhaald.
    Is niet juist, deze leden zijn onjuist geroyeerd, en dat werd ook gerechtelijk beslist en ongedaan maakt.
    De secretaris heeft dat ook schriftelijk aan deze mensen per brief medegedeeld en zels vermeld voor een samen werking.
    Ik heb dus deze brief v/d NVSWH in mijn bezit.
    Verder zullen ze in het boek weer aan zelfverheerlijking doen, en misschien ons aanvallen.
    Maar dat geeft niet, laten ze nu maar lekker dat boek uit brengen en dat kunnen ze dan niet meer terug draaien.
    Wij kunnen met echte feiten komen hoe het er echt voor staat.
    En ik denk dat wij zelf wel een boek kunnen uitbrengen.
    Gr Bertus

  4. esther zegt:

    Volgens mij wordt in dit boekje de geschiedenis van de Saarlooswolfhond door de fam. Pielanen geschreven. En die hebben pas in 1973 hun eerste hond gekregen, ze schrijven alleen op wat hun goed uitkomt. Zodat het lijkt alsof zij de scheppers van het ras zijn.Jammer dat de RvB het klakkeloos over heeft genomen in de uitgave van het 100 jarig bestaan.
    Esther

  5. Ans zegt:

    De geschiedenis wordt nooit geschreven naar de werkelijkheid. Gr. Ans Reigersberg

  6. anoniem zegt:

    ik had een spreekbeurt over wolven toen ik dit zag had ik veel info en plaatjes een leuke sait!!:):):)

    groeten,
    anoniem(vind ik niet zo fijn om te zeggen!!:))

  7. Johan zegt:

    Leuk ‘anoniem’ dat je het stukje over wolven hebt gevonden. Ik was zelf eigenlijk alweer vergeten dat ik dit stukje heb geschreven. Is je spreekbeurt goed gegaan?

  8. rowan zegt:

    cool had ik erg hard nodig moest een filmpje met plaatjes en info make coole site~!~ ^.^lowlz!

    *fav*

  9. carmen zegt:

    BEDANKT ik had nog een werkstuk nodug (hat nog maar 3 dagen).🙂
    en was nog helemaal nog niet begonnen.
    heel er bedankt.

    groeten carmen

  10. lisa zegt:

    wat een mooie siet zeg!
    ben al heel vaak in norrd scandinavië geweest maar nog nooit een poolvos gezien!
    jammer genoeg niet.
    lisa

  11. hannes zegt:

    ja wij hebben een hollandse herder en daar zit nog veel in van de wolf vandaar dat ik belangstelling hebt voor dit weblog.
    ik denk dat wolfen een schitterend huisdier is

Geef je reactie:

