Een mythe ontrafeld

Het plegen van research is een vak, net als het schrijven van een boek. Sommigen denken dat voldoende onder de knie te hebben. Ach, iedereen kan wel een beetje fietsen, maar er is vaak meer nodig als je een boek schrijft om iets zeker te weten. In het boek over de Saarlooswolfhond van de NVSWH lezen we op pagina 29 dat het ereburgerschap van Leendert Saarloos, dat de stad Dordrecht aan hem toekende, een mythe is. Dat is, volgens het boek, in de loop der jaren een eigen leven gaan leiden.

Altijd bereid een mythe te ontrafelen, ben ik er even ingedoken. Bij de digitalisering van het archief van de stad Dordrecht is er (naar eigen zeggen van de stadsarchivaris) wel eens iets niet meegenomen. Met even googlen achter je computer kom je er dus niet. Zeker niet als je een boek presenteert als een “standaardwerk.” Dat Leendert Saarloos wel degelijk Burger van Verdienste der Gemeente Dordrecht was, blijkt uit dit stuk dat in het bezit is van het archief. Ter gelegenheid van zijn ereburgerschap werd daarna deze (ook authentieke) foto van Leendert Saarloos gemaakt. Zie onder.

archief Dordrecht

archief Dordrecht

Leendert Saarloos

Leendert Saarloos

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Een mythe ontrafeld

  1. Tonko Maas zegt:

    Heb nog nooit van m’n leven zo’n belachelijk contract gelezen!

  2. Sonja zegt:

    de rillingen lopen over je rug als je dit leest. gaat die vereniging echt zo met hun leden om. er is geen enkel vertrouwen of respect. zo hoef ik geen “racket” koop het wel in de sportwinkel. liefs sonja van dalsum

  3. Carla zegt:

    Ben geen tennisster, maar hondenliefhebster. Over dat doodgaan slaat werkelijk alles. Inderdaad over je graf heen regeren. Hoe halen ze het in hun hoofd. Wat respectloos. En… ga door! Carla.

  4. Jacqueline Schalks zegt:

    Met genoegen heb ik jullie vergelijking met tennisrackets ed gelezen! Het is ook te dol als je het zo bekijkt, met zo een tennisvereniging/racket zou niemand hier genoegen meenemen…waarom met iets levends dan wel? Maar ook al zou je aan de beginneling zo’n contract laten lezen, dan zouden ze tóch akkoord gaan. En dát snap ík weer niet….

  5. Audry zegt:

    Jemig, toch niet te geloven dat dit zo maar kan!!!
    Blij dat ik gekozen heb voor een “ondeugdelijk” tennisracket.
    Vindt de prijs voor zo’n (orgineel)racket ook behoorlijk weinig, maakt de drempel om voor zo’n racket te kiezen ook veel te laag.
    Ken mensen die er daarom ook voor gekozen hebben. (Zullen de rest van het contract wel niet gelezen hebben, dom dom dom)

  6. Conny zegt:

    Leuke site over mijn favoriete hondenras. Ik ben opgegroeid met een Saarloos Wolfhond (waarschijnlijk Fankar van de Kilstroom, maar wij noemden onze hond Fars). Ik was toendertijd 5 of 6 jaar en we hebben deze prachthond vier jaar gehad. Was helaas niet te houden in ons flatje: werd te vaak alleen gelaten. Helaas. Deze hond heeft een enorme indruk bij mij achtergelaten en heeft me nooit los gelaten. Mijn overmatige belangstelling voor zijn wilde soortgenoot, getuigt daarvan. Helaas ben ik niet in de gelegenheid een hond aan te schaffen want ik werk fulltime. Vind ik echt jammer. Ik heb een relatie op afstand, dus minder werken is geen optie. Maar het jeukt wel. Enorm zelfs. Ik benijd jullie enorm met jullie honden en ik leer uit jullie site ook naar welke vereniging ik me moet wenden wil ik op de hoogte blijven of zelfs lid worden ondanks het ontbreken van een SWH. En wie weet, ooit….

  7. Anoniem zegt:

    Is dit dezlfde Timber als die je bij de liggende foto’s met 50 jaar ertussen hebt geplaatst?

  8. Johan zegt:

    Je hoeft je e-mail of url niet in te vullen, maar plaats wel even je naam. Om je vraag te beantwoorden. Die foto met 50 jaar ertussen is niet Timber, want die was toen nog lang niet geboren. Het is een hond van Leendert Saarloos eind jaren 50, begin 60.

Geef je reactie:

