Gen zenuwziekte gevonden

DNA streng schematisch

DNA streng schematisch

Degeneratieve Myelopathie (DM) is een erfelijke ziekte die bij veel hondenrassen voorkomt. Ook bij de Saarlooswolfhond. De zenuwen in het ruggenmerg sterven langzaam af en veroorzaken bij de hond op latere leeftijd (zo rond het 10e levensjaar) verlammingsverschijnselen. Eerst in de achterhand, later ook elders. Door het Van Haeringen Laboratorium is het gen nu gevonden, omdat de familie Reek zo alert was een bloedstaal op te sturen van een Saarlooswolfhond die deze verschijnselen had.
Saarlooswolfhonden kunnen nu dus getest worden op deze afwijking. De kosten bedragen ongeveer 60 Euro, exclusief kosten bloedafname bij de dierenarts. Ook nu bewijst zich het nut van DNA opslag. Op het DM formulier om het onderzoek aan te vragen hoeven leden van de AVLS alleen het VHL of GCS/DNA nummer van hun hond in te vullen, de rest van de gegevens invullen, uitprinten, met de hand toevoegen: tevens verzoek ik u een kopie van de uitslag te verzenden naar secretaris@avls.nl handtekening eronder en opsturen.

Dit bericht werd geplaatst in Erfelijkheid en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Gen zenuwziekte gevonden

  1. francien nouwt zegt:

    bij jullie wil ik wel een tijdje wonen, ik kwam toevallig op deze site! ik ben fotograaf en helemaal weg van jullie honden, lijkt me een prachtprojekt om ze in alle standen en omstandigheden te portretteren: mischien kunnen we een tijdje van huisruilen?
    mail me maar prive, graag. met vr.gr.francien

  2. Wilma zegt:

    Het ziet er daar prachtig mooi uit zeg, maar ik zie liever de foto’s als daar in de kou te staan.
    Het is heerlijk om te zien die open vlaktes zeg.
    Wilma D+L

Geef je reactie:

