Dag Jan

Jan Blokker

Jan Blokker

Gisteren kwam het bericht van het overlijden van Jan Blokker. Gehaat door sommigen, bewonderd door velen. Ik behoorde tot de laatste categorie. Jan Blokker, erudiet, intellectueel, altijd gedreven en scherp. Iemand die het woord workaholic een diepere dimensie heeft gegeven. En altijd die eeuwige Caballero.

Naast zijn ironische, maar nooit cynische kijk op triviale zaken die in Nederland vaak de boventoon voeren, was Jan bovenal een vriendelijk mens. Zo zal ik mij hem herinneren. Menig glas heb ik bij hem thuis weggetikt of in Keyzer, pratend over van alles en nog wat, maar met name over de koers van de VPRO waar hij zeer bezorgd over was.

Alweer 25 jaar geleden, mooie tijd, definitief voorbij. “Tijd is als elastiek. Als je er even weinig van hebt, rek je het gewoon wat uit,” zei hij altijd als ik hem vroeg waar hij in godsnaam steeds weer die tijd vandaan haalde. Maar net als voor iedereen werd het voor Jan ook uiteindelijk tijd. Ik gedenk hem als een inspirerend mens. Ik had het voorrecht hem te kennen. Dag Jan.

Dit bericht werd geplaatst in Over Ons en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef je reactie:

