De trend ombuigen

de trend ombuigen

de trend ombuigen

De volgers van mijn weblog kennen deze grafiek. Hij komt uit de database van Genetic Counselling Services en laat in 1 beeld de schrikbarende toename van het inteeltcoëfficiënt zien. De grafiek – van 1940 t/m 2006 – geldt voor alle in Nederland geregistreerde Saarlooswolfhonden, ongeacht of zij binnen of buiten een rasvereniging zijn gefokt.

trend ombuigen 2Deze grafiek komt uit de database van de AVLS met gegevens van bijna alle Saarlooswolfhonden, dus niet alleen uit Nederland maar ook uit België, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Noorwegen etc. De cijfers verschillen uiteraard, maar de trend is precies dezelfde: een zeer verontrustende toename van het inteeltcoëfficiënt door de jaren heen. Een licht dalende lijn zien we na 2007. Terugdringen van inteelt werd toen het speerpunt in het beleid van AVLS fokkers. Maar het valt niet mee en het effect kunnen we pas na jaren beoordelen. Ook dan verwacht ik niet dat de daling spectaculair zal zijn. Het is dus een enorme opgave om de trend om te buigen die jarenlang opwaarts is geweest! Bovendien worden de cijfers vertekend omdat ook alle fokkerij buiten de AVLS is meegenomen.

Dit bericht werd geplaatst in Erfelijkheid, Rasvereniging NVSWH en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op De trend ombuigen

  1. Fam. Kruishof zegt:

    We zijn op zoek naar een hondenpup. Niet speciaal een Saarloospup, maar kwamen toen op deze site terecht. Bedankt voor alle tips. Het was erg leerzaam.
    Familie Kruishof.

  2. maik hendriks zegt:

    hoi allemaal ik ben maik en ben 17 jaar. ik ben al een tijdje aan het informeren en rond neusen op het internet en bij mensen die er veel ervaring mee hebben. ik was eerst op zoek naar een mooie japanse akita inu. of een wolfshond had ik al in me gedachten maar nu ik op deze site ben egweest weet ik het definitief. ik ben helemaal gek van honden en zou graag meer willen weten van jullie. bijvoorbaad mijn dank
    groetjes maik hendriks

  3. Henk zegt:

    Wow, wat een info! Daar heb je wat aan.

  4. Chantal zegt:

    Hallo,

    Bedankt voor jullie nuttige tips. Ik heb al meerdere malen op jullie site gelezen en ik heb het idee dat ik er ook echt iets aan heb.
    Ik heb op de site van de AVLS info gevonden over een bijeenkomst op 27-9.
    De bedoeling is dat we daar heen gaan om eens een aantal honden te bekijken. Op de plaatjes zien ze er geweldig uit, we hebben er heel veel over gelezen en we zijn helemaal verkocht. Nu ze nog in het echt gaan bekijken.
    Ik ben al aan het aftellen.

    Groetjes
    Chantal

  5. M.D. zegt:

    Dit is een zeer interessant artikel! Ikzelf denk al een tijdje over het nemen van een saarloos, maar wat ik me afvraag is dit: kun je een saarloos aan als beginner? Of is een saarloos echt een hond voor gevorderde hondenbezitters?

  6. Johan zegt:

    Ik raad je aan het artikel op de site van de AVLS te lezen dat daarover gaat. Klik links in het hoofdmenu op De Saarlooswolfhond en daarna op Karakter en Gedrag.

  7. Erla van Warmerveen zegt:

    Hartelijk bedankt voor de uitgebreide informatie. Hier hebben we echt wat aan gehad.
    Vr, groet. Erla en Henk van Warmerveen

  8. Bart van iersel zegt:

    Ik ben 15 jaar en ik heb ook al sinds ik 3 ben een kleine hond. Maar deze is nu een maand dood denken jullie dat ik klaar ben voor een saarloos wolfshond.

    Gr bart van iersel

  9. Lidia zegt:

    Wat heerlijk om zoxb4n goed stuk te lezen wat je moet weten als je een pup wilt kopen. Dat zijn we nergens anders zo uitgebreid en eerlijk op internet tegengekomen. Heel erg bedankt. U hebt ons geweldig geholpen!
    Lidia en Eelco Ansberg.

  10. Danley zegt:

    wij willen ook heel graag een pup kopen weten nog niet wat voor soort 😄 maar we hadden een goed gevoel bij deze vooral omdat we gelezen hebben dat hij een van de gezondste honden van de wereld zijn 😄 en bij het gezin wil horen 😄

    groetjes van,

    danley

Geef je reactie:

