Waterleven

In Frankrijk hadden we eerst geen vijver in de tuin. Wel een meer, maar dat lag helemaal onder aan de berg, te ver weg om er plezier van te hebben. We hebben toen een vijver dichtbij ons huis aan laten leggen met een grote graafmachine. Het duurde even voor de vijver, boven op ons kalkplateau, was volgelopen. Maar een jaar later werd ie bewoond door kikkers en ander gespuis. Als je goed kijkt zie je achter de kikker nog een slangetje (ik zag hem pas toen ik de foto op de computer zette). Het was altijd een gekwaak, gefluit en getjilp van jewelste bij de vijver want de vogels wisten al dat water in die snikhete zomers erg te waarderen. Natuurlijk waren er genoeg bad- en drinkplaatsjes voor ze.

waterleven 1

kikker in onze vijver in Frankrijk

Weer terug in Nederland bleek onze tuin al een mooie vijver te hebben met grote Koi-karpers erin. De vorige eigenaar wilde ze graag meenemen. Die enorme jongens waren nogal duur en hij was erg aan zijn visjes gehecht. Zoiets als wij aan onze honden. Prima, maar de vijver was dus leeg toen we ons huis betrokken. Kikkers waren er wel. Gezellig! Ik heb in het voorjaar een tiental windes en een paar goudvissen uitgezet. Marianne en ik genieten er echt van. Vooral als ze gevoerd worden, maken die windes een enorm spektakel. Ze springen zelfs boven het water uit! Dan moeten we Shala een beetje uit de buurt houden, want die lebbert graag het laagje visvoer van het water af. En Lica helpt natuurlijk mee! Tunka houdt niet van visvoer, die komt alleen voor hondenvoer van zijn kleedje af. Zouden de Nederlandse kikkers (onder) in onze vijver het gekwaak van Franse kikkers (boven) begrijpen? Vroeg ik me laatst zomaar af.

vissen in onze vijver in Nederland

vissen in onze vijver in Nederland

kikker in onze vijver in Nederland

kikker in onze vijver in Nederland

Dit bericht werd geplaatst in Over Ons en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Waterleven

  1. Hans zegt:

    Persoonlijk geloof ik niet dat van fanatisme gesproken kan worden en dus is hysterie niet van toepassing.Ratio is voor elk onderwerp een onontbeerlijk ingredieënt, terwijl redeloosheid bestreden moet blijven worden…. Dat ten lange leste gezond verstand de overhand heeft gekregen en de link naar het 1000 jarige rijk is verwijderd verdiend respect.
    Hans

  2. Joke Armanda zegt:

    Ik vind het wel jammer dat mijn reactie nu ook niet meer te lezen is.

  3. Johan zegt:

    Joke, dat heb ik ook gemerkt. Als het onderwerp weg is, zijn ook de reacties verdwenen. Dat kan niet anders.

  4. Linda zegt:

    Hallo Johan,

    Wat een goede tekst en fijn dat je het protectionisme van het “raszuiver” fokken aan de kaak stelt.

    groeten Linda

Geef je reactie:

