Hoe beeldvorming werkt

hoe beeldvorming werktSoms zijn er van die dagen waarop je je sterker dan anders realiseert hoe betrekkelijk het leven is. Afgelopen zondag overleed Harry Mulisch, vandaag wordt hij begraven. Het zal wel weer een mediaspectakel worden, want dat schijnt zo te horen tegenwoordig. “We” begraven “onze” grote schrijver. De verkoop van zijn boeken schoot meteen omhoog na zijn dood. Merkwaardig dat je zijn boeken pas leest als hij dood is, dacht ik nog. Maar goed. Als eindredacteur van een tv programma vanaf het Boekenbal heb ik Mulisch jaren geleden leren kennen. Ik had me voorbereid op een moeizaam gesprek met een hooghartige, slecht benaderbare man. Dat beeld bestond van hem en het was voor mij, na afloop van ons gesprek, het bewijs hoe beeldvorming werkt. (ik heb het er hier al eens eerder over gehad). Want het tegendeel was het geval.

Mulisch bleek een uiterst beminnelijk en vriendelijk man. Bovendien had hij meteen door welke rol ik hem in het programma had toegedicht. We hadden een lang en aangenaam gesprek op zijn favoriete plek: café Américain aan het Leidseplein. Toen ik eindexamen deed voor mijn lijst Nederlands had hij “De aanslag” en “De ontdekking van de hemel” nog niet geschreven. Toegankelijke boeken vergeleken bij “Het stenen bruidsbed” waar ik me toen doorheen worstelde. Moeilijk te doorgronden, zei ik. Mulisch glimlachte. Hij dacht lang na en antwoordde toen: “Ja, ik denk het wel. Je was toen 17 jaar en had de oorlog niet meegemaakt. Misschien moet je het een keer herlezen” Dat deed ik. Ik moet er nog even aan wennen dat Harry Mulisch er niet meer is. “De ontdekking van de hemel” las ik in Frankrijk in één adem uit. Ook dat zal ik nog een keer herlezen. Misschien kom ik Mulisch er wel in tegen! Dat zou hemzelf ook verbazen.

Dit bericht werd geplaatst in Over Ons en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef je reactie:

