Van liberté, égalité, fraternité en carpentiers

mijn overgrootouders

mijn overgrootouders

Op het internet kwam ik stomtoevallig de naam van mijn overgrootmoeder tegen. Een ver familielid had de vrouwelijke lijn uitgespit. Z’n hobby. Ik stuurde hem deze foto van mijn, dus ook zijn, overgrootouders. Als dank heeft hij mijn familie in de mannelijke lijn uitgespit. Hij kwam tot 1765. De rest moest ik zelf doen. Mwa, ik weet het niet, ik heb weer andere hobby’s. Het zijn allemaal timmerlui, schreef hij. Klopt, mijn jeugd ruikt naar vers geschaafd hout. Ik hoor nog het knerpen van de draaibanken en het kloppen van de hamers van mijn opa’s timmerknechten. Zelf kan ik geen spijker recht in een plank slaan tot ergernis van mijn vader, die ooit zelf als knecht in mijn opa’s aannemerij begon. Mijn opa vond het wel grappig, zo’n onhandige kleinzoon. “Hij komt er wel, dat joch heeft de gave van het woord,” zei hij dan.

Zwingli

Zwingli

Ik herinner me een groot schilderij van Zwingli in z’n woonkamer. Misschien zag m’n opa een mooie carrière voor mij weggelegd op de kansel. Het liep anders. Geschiedenis is dichterbij dan je denkt. Mijn opa vertelde dat zijn opa (de vader dus van de man op de foto) hem weer vertelde dat “de Fransosen kwamen.” Wij gaan er nu naar toe, maar toen kwamen ze dus hier. Mijn betovergrootvader werd gedwongen rond de meiboom te dansen, want de kreet van de Franse revolutie – vrijheid, gelijkheid en broederschap – werd de Nederlanders met getrokken geweer door de strot geduwd! Dansen voor vrijheid en gelijkheid of anders een kogel door je kop! Die keus was dus snel gemaakt. Gelukkig maar, anders was mijn familiegeschiedenis heel anders verlopen.

van liberté 2

Dit bericht werd geplaatst in Over Ons en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Van liberté, égalité, fraternité en carpentiers

  1. Bertus. zegt:

    Dit vind ik een hele leuke topic.
    Vooral omdat ik ook zo iets heb mee gemaakt.

    Ik kreeg zomaar van onbekende met mijn familienaam Strijk een heleboel info over mijn stamboom. En een foto van de moeder van mijn opa Strijk. De stamboom ging tot begin 1600. De basis was Rijpwetering en omgeving. Onze tak heeft niets te maken met die van Groningen/Assen enz.

    Het leuke is dat ik Albertus Simon heet en dat v/a mij mijn vader grootvader en diens vader enz tot begin 1600 Albertus of Simon als naam hebben.
    Gr Bertus.

  2. Johan zegt:

    Zo’n familiestamboom is inderdaad leuk. Een generatie later in de Napoleontische tijd had onze familie Willems geheten, want Willem en Berend wisselden elkaar af van vader op zoon zoals Albertus en Simon in jouw familie. En hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe meer familie we van elkaar worden. Uiteindelijk kom je uit bij Adam en Eva. 😉

Geef je reactie:

