Laïcité

laïcité 1Misschien wel het meest heilige huisje van Frankrijk in 1 prachtig woord samengevat: laïcité. De scheiding van kerk en staat. En er is geen absolutere scheiding van kerk en staat denkbaar dan in Frankrijk. Ik ben er voor!

Ik ben ook voor vrijheid van godsdienst. Ik hoop dat omgekeerd elke godsdienst ook mijn vrijheid respecteert. Daar heb ik nog wel eens mijn twijfels over, zolang er in Nederland nog in gebed wordt voorgegaan voor aanvang van een gemeenteraadsvergadering. Een gebed van de overheid in een overheidsgebouw? Elke Fransman gruwt alleen al bij die gedachte.

Aan de andere kant wordt Nicole le Fever, onze verslaggeefster voor het Midden-Oosten van het NOS journaal, gedwongen in Iran een hoofddoek om te doen (ook al is ze geen moslima), is de christelijke kerk in Saudi-Arabië verboden, mogen vrouwen er niet autorijden en moeten ze totaal gesluierd over straat gaan. Inderdaad, er is nog een wereld te winnen voor de individuele vrijheid.

laïcité 2Ik respecteer orthodoxe joden en hun geloof volkomen. Ze leven volgens strenge richtlijnen van hun godsdienst die is verweven met een eeuwenoude cultuur. Voor moslims geldt precies hetzelfde. Als overheid hoor je van godsdienst af te blijven! Maar wat als de vrijheid van godsdienst in conflict komt met het welzijn van dieren? Zoals bij onverdoofd ritueel slachten? Wat gaat dan voor? Dat is nog niet zo makkelijk. Eeuwenlang was het geen probleem, maar nu wil Marianne Thieme dat het stopt. Wie? Who? Qui?

laïcité 3Ja die! Die Marianne kenden ze nog niet in Frankrijk. Het is lastig aan buitenlanders uit te leggen dat er in Nederland een Partij voor de Dieren is, maar in de hedendaagse Nederlandse samenleving met de vermenselijking van dieren krijg je dat. ‘Kom maar bij mama,’ hoorde ik laatst een mevrouw haar hondje roepen. Ik overdrijf niet! De PvdD vindt (kennelijk namens mij !, zie affiche) dat onverdoofd ritueel slachten een misdrijf tegen dieren is. Dat is onzin. Het moet wel zorgvuldig, snel, zonder onnodige stress en met respect voor het dier worden uitgevoerd. En neem van mij aan: ik kan geen dierenleed zien! Goddank is de tijd voorbij dat moslims gedwongen werden eigenhandig in hun achtertuin in Rotterdam-Zuid of Amsterdam-Oost een dier ritueel te slachten omdat er geen adequate professionele voorziening was in Nederland. Die is er nu wel!

Dierenleed, een lange blootstelling aan pijn, stress en het respectloos omgaan met het dier, zou bij de rituele slacht erger zijn dan bij de reguliere slacht? Ook dat is onzin! Misschien komt het in Nederland ooit nog eens zo ver dat we elkaars vrijheid echt respecteren, dus ook elkaars religieuze gevoelens en gebruiken. Dat kan alleen als de Nederlandse overheid de scheiding van kerk en staat onverbiddelijk toepast. Het radicaal secularisme zoals Frankrijk dat kent, is in Nederland nog ver te zoeken. Het zal er naar mijn inschatting ook niet snel komen. Nederland, polderland. Er ligt nu een compromis waar iedereen alle kanten mee op kan. Dus iedereen heeft weer een beetje gelijk.

Onze honden eten trouwens al jaren halal. Het kan ze weinig schelen als ze straks een halal geit of kip voorgeschoteld krijgen of een die eerst werd verdoofd en daarna gedood. Gelukkig hoeven zij geen ethische en geen religieuze afweging te maken. Ze hebben het maar makkelijk.

Dit bericht werd geplaatst in Over Frankrijk en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef je reactie:

