Manipuleren is ook een kunst

hondenforum.nl

hondenforum.nl

Jan Dirkzwager, voorzitter van de AVLS, schreef op het AVLS forum dat de NVSWH voor de derde keer de afspraak had afgezegd om over de toekomst van de Saarlooswolfhond te spreken. Het smoesje van het bestuur van de NVSWH om niet op te komen dagen, was dat de Raad van Beheer te laat had aangegeven dat een nieuwe medewerker van de Raad bij het gesprek aanwezig zou zijn. Daarom had de NVSWH zich – naar eigen zeggen – niet op het gesprek kunnen voorbereiden. Iemand reageerde op mijn weblog dat dit niet waar was. Prima, als het bestuur van de NVSWH haar leden een andere versie voorspiegelt, dan hoor ik het graag. Voorlopig ga ik uit van de versie van Dirkzwager.

Verder werd ik geciteerd in een reactie op mijn weblog op 27 juli. Het zou gaan om een citaat van mijn hand op 14 april 2011. Ik kon het niet vinden. Dat was niet zo vreemd, omdat ik op die datum geen onderwerp had geplaatst. Toch kwam de tekst me vaag bekend voor. Na enig zoekwerk stuitte ik op een artikel van 15 april 2007. Dus ruim vier jaar geleden op hondenforum! Over zorgvuldigheid gesproken! Het artikel is in zijn geheel te lezen als je op het plaatje hierboven klikt. Het citaat in de reactie op mijn weblog is rommelig en incompleet. Bovendien wordt de context verzwegen. Dat ben ik wel gewend, want dit trucje wordt wel vaker gebruikt om het eigen gelijk aan te tonen. Men plakt wat uit de context gehaalde citaatjes aan elkaar en klaar is Kees.

De feiten zijn als volgt: ik praat op hondenforum.nl niet mee, (ik praat op geen enkel hondenform mee), maar ik weet dat veel hondenliefhebbers daar met elkaar discussiëren. Daarom vroeg ik Bert Strijk (Idorh) of hij een petitie onder de aandacht wilde brengen. De Raad van Beheer is bezig, na jaren van dralen en dralen en onder druk van alle landelijke publiciteit, om de gezondheidsproblemen binnen de rasvereniging Cavalier Spaniël King Charles op te lossen. Ik wil maar zeggen, ook in de Raad van Beheer is de wind gedraaid (maar het moet kennelijk onder grote druk).

Ik ben ook blij dat de Raad van Beheer zich nu eindelijk gaat bemoeien met de toekomst van de Saarloos Wolfhond (een feit dat niet onopgemerkt aan de Saarlooswolfhondenwereld – dus ook niet aan de NVSWH – voorbij zal gaan). Maar dat wil niet zeggen dat ik geen kritiek heb op het functioneren van de Raad. Daarover later meer.

Op 27 oktober 2005 heb ik deze petitie aan de Raad van Beheer aangeboden – namens 207 ondertekenaars (de namen heb ik weggelaten i.v.m. de privacy) met het verzoek een commissie in te stellen en de belangenbehartiging van het ras Saarlooswolfhond over te nemen van de Nederlandse Vereniging van Saarlooswolfhonden. Dit wordt nu (jaren later) door het bestuur van de NVSWH aangewend om aan te tonen dat ik de NVSWH kapot wil maken. Dat is geenszins het geval. Het enige wat ik met de de petitie op het oog had, is de RvB te vragen een commissie van onderzoek in te stellen om de behartiging van het ras op zich te nemen. Een NVSWH met een megalomaan bestuur aan het roer dat naar niemand wil luisteren, zal mij worst wezen. Het belang van de Saarlooswolfhond dient voorop te staan. Dat belang werd met voeten getreden omdat het bestuur van de NVSWH geen enkele daadkracht toonde (daarin is overigens nog niets veranderd), vooral niet communiceerde met de leden en maar wat aanmodderde.

De Kynologen Vakbond Nederland ging later nog veel verder dan mijn petitie aan de RvB. De KVN wendde zich met het verzoek tot de Raad van Beheer om aan de NVSWH het lidmaatschap te ontnemen! Dat is andere koek. Dit op basis van een uitgebreid zwartboek  waarin de praktijken van de NVSWH minutieus worden beschreven.

zwartboek over de NVSWH

zwartboek over de NVSWH

Het is intussen de vraag of we een rasvereniging als de NVSWH, die met veel moeite 1 nest per jaar weet te fokken, nog wel serieus moeten nemen.

De door mij bedoelde geneticus is Dr. J. Windig, bioloog en onderzoeker genetica bij Wageningen UR Live Stock Research, die in een openbare – dus ook voor NVSWH leden toegankelijke – lezing aangaf dat er nu snel gehandeld moet worden met betrekking tot de fokkerij van de Saarlooswolfhond om niet in het onheilspellende draaikolkscenario terecht te komen. In het volgende clubblad van de AVLS staat een uitgebreid verslag van die lezing.

Dr. Windig was ook aanwezig op het overleg tussen de Raad van Beheer en de AVLS, (dat overleg waar de NVSWH niet kwam opdagen). Hij is gaarne bereid een lezing voor de NVSWH leden te houden. Ook Dr. Ir. K. Oldenbroek, hoofd van de Animal Sciences Group (ASG) van Wageningen wil dit graag doen. Dr. M. Stoop heeft de NVSWH aangeboden een lezing te houden, maar hier werd door het bestuur niet op ingegaan. Wellicht staat haar lidmaatschap van de AVLS een lezing in de weg? Overigens heb ik nog nooit, toen ik lid was van de NVSWH, een lezing van een deskundige meegemaakt. Dat de wetenschappers in Wageningen niet benaderd worden door de NVSWH, is dus niet zo verwonderlijk.

Tot slot: het voorzittersechtpaar. Ook dat zou onjuist geciteerd zijn van mijn kant.  Ik heb het citaat bij de hand. Leest u even mee? We hebben er hartelijk om gelachen. Voorzittersechtpaar, hoe verzin je het!

citaat uit Saarlooswolfhond, het "standaardwerk"

citaat uit Saarlooswolfhond, het “standaardwerk”

Dit bericht werd geplaatst in Rasvereniging NVSWH en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef je reactie:

