Stumpers

Algemeen Dagblad 28 november 2011

De maatschappelijke druk om op te houden met die onzinnige hondenshows wordt steeds groter. Dit was de kop van het AD naar aanleiding van de Winner Show afgelopen weekend in de RAI in Amsterdam! Op mijn vorige weblog heb ik vaker geschreven wat er gebeurt als mensen gaan strijden om de eer met levende dieren als inzet.

Begrijp me goed: ik gun iedereen zijn hobby, maar ik heb medelijden met de stumpers die voor hond door moeten gaan en kreunend, hijgend, rillend, stijf in de hairspray, met nagellak en snotterend met ingedeukte snuitjes en rood ontstoken oogjes op veel te korte pootjes voorbijhobbelen op een hondententoonstelling. De eigenaren en fokkers zien dat niet, die zien alleen ‘mooie’ honden die perfect aan de rasstandaard voldoen. En dat zal best… We moeten als troost maar bedenken dat de Saarlooswolfhond op zo’n tentoonstelling aan bezoekers laat zien hoe een hond er van nature hoort uit te zien. Een schrale troost. De Raad van Beheer wil sinds kort dat keurmeesters op die shows niet alleen naar het uiterlijk, maar ook naar de gezondheid van de honden kijken. Zou het?

Dit bericht werd geplaatst in Shows en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef je reactie:

