Titus

Rembrandt van Rijn heeft naast grote ook kleine schilderijen gemaakt. In zijn directe omgeving. Zoals dit mooie portret van zijn zoontje Titus. Rembrandt heeft door de jaren heen verschillende portretten van hem gemaakt. Van kleuter tot puber. Dit schilderij  vind ik persoonlijk het mooist. Ik kom er op omdat Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum, er aandacht aan besteedde in Volkskrant Magazine van afgelopen weekend. Het is een prachtig, intiem portret. Titus denkt over iets na en kijkt dromerig op vanachter zijn lessenaar, zoals alleen kinderen dat kunnen. Eind zeventiger jaren werkten Marianne en ik aan de Medische Faculteit van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, dat direct naast museum Boijmans van Beuningen is gelegen. In de middagpauze gingen we vaak even naar binnen (dat kon toen nog) en liepen dan direct door naar dit schilderij dat in de vaste collectie van Boijmans is opgenomen. Prachtig. We konden er uren naar kijken, maar dat liet de middagpauze helaas niet toe. Titus. Zou het toeval zijn dat het kind van onze oudste zoon ook Titus heet? Ik denk het niet, ik weet wel zeker van niet. Ook ‘onze’ Titus kan zo kijken. Ik ga binnenkort eens de LOI-cursus ‘schilderen voor beginners’ aanvragen.

Titus, zoon van Rembrandt van Rijn

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef je reactie:

