Rondje Rotte

Je wilt ook wel eens een dagje zonder honden. Zelfs zonder Saarlooswolfhonden, al is het maar voor even. Wonen aan de rand van Rotterdam heeft als voordeel dat je in 2 minuten aan de Rotte zit. Op de fiets dan. Het was vandaag prachtig weer, dus tijd voor een rondje Rotte. Aangekomen bij de rivier zag ik dat ik niet over kon steken, omdat de Rottebanbrug na meer dan dertig jaar trouwe dienst vervangen wordt. Ik weet nog dat die brug gebouwd werd. In mijn jonge jaren heb ik op de Rotte geroeid en we roeiden onder die toen nieuwe brug door. Straks is hij dus weer nieuw. Staal in plaats van hout, laat het bord weten. Eind maart klaar. Nou, dan moeten ze wel een beetje opschieten.

de nieuwe Rottebanbrug in aanbouw

de nieuwe Rottebanbrug in aanbouw

Niet alleen wordt deze brug vervangen, zag ik onderweg. Ook in Hillegersberg werd hard aan een nieuwe brug gewerkt. Al was deze wel een stukje kleiner dan de brug over de Rotte.

fietsbrug in Hillegersberg

fietsbrug in Hillegersberg

Vanaf de oever van de Rotte heb je prachtig uitzicht op een oer-Hollands landschap. De rietkragen zijn hier en daar geschoren. Molens overal waar je kijkt, zoals deze hieronder uit 1648. Het zou een onderwerp voor een schets van Rembrandt kunnen zijn. In dat jaar leefde de 42-jarige weduwnaar Rembrandt van Rijn in hoererij met zijn huishoudster Geertje Dircx, tevens kindermeisje van zijn zoontje, de toen 7 jarige Titus. Het jaar ook waarin de Tachtigjarig Oorlog eindigde met de Vrede van Münster.

de Prinsenmolen

de Prinsenmolen aan de Rotte

Deze molen, de Prinsenmolen, een achtkantige grondzeiler, verving de oude Berchsche Molen uit 1475. Niet dat ik dat allemaal uit m’n hoofd weet. Altijd handig, zo’n infobordje ernaast. Alles wat nieuw is, wordt ooit oud. Om in Rotterdam en omgeving de voeten toch droog te houden, worden nu elektrische gemalen ingezet. De Prinsenmolen was tot 1966 in gebruik. De laatste molenaar is meneer van de Torre en die woont er nog steeds. Dat weet ik dan weer wèl uit eigen hand, want ik vind het altijd leuk om een praatje te maken. Trouwens, de sluis van Hillegersberg was ook nodig aan vervanging toe. Die sluis heet het Boterdorpse Verlaat. Daar waren de oude, eiken balken versleten. Ze worden nu vervangen door modern tropisch hardhout. Zo te zien wordt geprobeerd de authentieke sfeer van deze prachtige, oude sluis te bewaren. Straks dus weer gloednieuw! Hollandse luchten kunnen snel dichttrekken, een goede reden om weer huiswaarts te gaan. Marianne had koffie en thuis wachtten de Saarloosjes geduldig op me.

Boterdorps verlaat in aanbouw

nieuw Boterdorps verlaat in aanbouw

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef je reactie:

