Beschermd

zeearendZo’n 20 jaar geleden werd ik door het Wereld Natuurfonds ingehuurd voor een TV actie op RTL 4. De voltallige sterrencast van Joop van den Ende kwam opdraven. Iedereen moest donateur worden. Ik belde David Attenborough en kreeg zijn vrouw aan de lijn. Mr. Attenborough was in het buitenland. Of ik het over 2 weken nog eens wilde proberen, dan was hij weer terug van de Bahama’s, de Kaaimaneilanden of Madagaskar. Of was het deze keer de Zuidpool? Ze wist het niet meer, hij zat soms overal en nergens. Twee weken later had ik hem inderdaad aan de lijn. Sir David wilde alleen komen als Prins Bernhard ook kwam. Royalties onder elkaar nietwaar. Drop dead, dacht ik in mijn beste Engels en hing op.

Maar goed, laten we niet afdwalen in anekdotes. Kroon op de schepping in Nederland, (volgens het WNF toen) zou de terugkeer van de zeearend zijn. Maar de beleidsmakers dachten dat het met deze roofvogel niet zou lukken: Nederland was niet groen genoeg en veel te druk. In 2006 dook hij op, in de Oostvaardersplassen als  ik me niet vergis. En sindsdien is hij gebleven.

wolf1Vorige week arriveerde de wolf in Nederland. Een wolvin. Weliswaar hartstikke dood, ten prooi gevallen aan het drukke verkeer in de Noordoostpolder, maar toch. Ooit was zij levend de Nederlandse grens overgewandeld.  Van een dode wolf heb je weinig te duchten (van een levende trouwens ook), maar de VVD vindt alvast dat je er best eentje mag afknallen als je een levend exemplaar tegenkomt op de Veluwe. Probleem is dat de wolf een beschermd dier is in Nederland, maar dat geldt blijkbaar alleen als hij in het buitenland verblijft. In Rotterdam hoeven we volgens dit kaartje voorlopig nog geen jachtgeweer aan te schaffen. In de donkergroen gearceerde gebieden kan de wolf de komende jaren opduiken. Let op mijn woorden: het wordt nog drukker in de Randstad of die beschermde status gaat eraan.

wolven in nederland

bron: www. wolveninnederland.nl

Dit bericht werd geplaatst in Over Wolven en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef je reactie:

