Zorgen over uitblijven van pups

NVSWH clubblad augustus 2013In het NVSWH clubblad van augustus 2013 (op pagina 16 en 17) staat een artikel van Harm Nijboer uit Groningen. Hij maakt zich grote zorgen over de aanwas van pups in zijn vereniging. Letterlijk: ‘de zon voor de SWH dreigt de komende jaren definitief onder te gaan…’

Dat hij zich zorgen maakt is niet zo vreemd, want er is in Nederland de laatste vier jaar geen enkele pup meer geboren bij de NVSWH. Nijboer komt dan ook met een emotionele oproep. Maar of het zal helpen…

Ik denk dat de analyse van Nijboer maar ten dele juist is. Niet dat het veel zal uitmaken, maar ik had toch de behoefte hem deze open brief te schrijven.

Dit bericht werd geplaatst in AVLS, Pups, Rasvereniging NVSWH en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Zorgen over uitblijven van pups

  1. Anton van der Gaag zegt:

    Zojuist de open brief gelezen.
    Dat is klare taal.
    Enige jaren geleden een NVSWH-show / NVSW-dag bezocht waar ik met gemengde gevoelens vandaan kwam. De afgelopen jaren via berichtgeving op internet de perikelen gevolgd die dit mooie ras schade hebben toegebracht. Ook mensen van de AVLS gesproken.
    Voor alle duidelijkheid: ik bezit geen Saarloos, want ik werk vijf dagen per week. Evenmin ben ik lid van de NVSWH of AVLS. Ik doe mijn uiterste best onpartijdig te blijven, maar het lukt me niet.

    Toch spreek ik, mét alle goedwillende leden van beide verenigingen, de wens uit dat de neuzen nu dezelfde kant op gaan en dat het ras nog te redden is. Door open te communiceren en door machtsspelletjes en hieruit voortvloeiende royementen van ledengroepen achterwege te laten.

    De Saarlooswolfhond is in mijn beleving niet alleen de mooiste hond die er is, maar wat ik lees over het karakter spreekt mij ook bijzonder aan.

    Allen sterkte toegewenst bij het redden en instandhouden van dit mooie hondenras.

    Vriendelijke groet,
    Anton van der Gaag

  2. Sylvia Vrijbergen zegt:

    Ik heb er niet zoveel kijk op maar als je dit leest dandenk ik dat het slecht afloopt

  3. Wil zegt:

    Dit kan niet waar zijn!!! Leden van de NVSWH moeten vragen of dit klopt en als dit klopt het bestuur aan het werk zetten. Ik begrijp dat ze vanwege de raszuiverheid alleen in de eigen populatie willen fokken, dan zit er maar 1 ding op, vragen of de Raad, tijdelijk de leeftijd grens voor de teven naar boven bij wil stellen. Zou dat je kan fokken met teven tot 96 maanden ipv 72 maanden. Tenminste als er in 2005 en 2006 wel voldoende teven zijn geboren. Niet wachten, want dan is het echt te laat. Jammer voor dit mooie ras.
    Wil

  4. Henk zegt:

    Beste Johan,
    Of liever nog beste klokkenluider. Ik volg jou blog, de Saarlooswolfhond en het wel en wee al jaren. Ik moet zeggen mijn complimenten dat jij de ondankbare taak van het aan de bel trekken op je hebt genomen en blijft nemen. Want het zijn er maar weinig die tegen de stroming in durven gaan en het ook blijven volhouden. In tegenstelling tot de anonieme blogs kom je gewoon met controleerbare feiten. Ik ben ervan overtuigd dat je bezorgdheid en liefde voor de Saarlooswolfhond je hiertoe brengt. Een noodkreet, zo lees ik het althans. Ik hoop dat er een paar leden zijn die hier serieus wat mee doen.
    Henk

    • De leden van de NVSWH moeten inderdaad zelf de problemen oplossen. Maar dan moeten ze wel weten wat de problemen precies zijn. Daar zijn deskundigen voor, die hebben daarvoor doorgeleerd en die kun je vragen onderzoek te doen. Dat is zolang de NVSWH bestaat nooit gebeurd, want Frits Pielanen wist drommels goed dat hulp van buiten moest komen. Dat kon zijn ego niet verdragen. Het is niet eerlijk het huidige bestuur nu de schuld te geven van de problemen. Die zijn het gevolg van een jarenlang gevoerd centraal fokbeleid van de vorige voorzitter. Er was geen enkele discussie over mogelijk, ook niet toen het helemaal de verkeerde kant opging en de signalen niet meer te negeren waren.

      Altijd hebben de leden te horen gekregen dat het fantastisch ging. Iedereen slikte de leugen voor zoete koek dat de populatie geen erfelijke gebreken had. Dat was allemaal te danken aan het centraal fokbeleid van de voorzitter en daarmee was de kous af. De signalen dat de populatie geen genetische variatie meer had, werden jarenlang genegeerd en leden die kritische geluiden lieten horen, konden vertrekken. Ik hoop dat die cirkel eens wordt doorbroken, want pas dan kun je verder. Nu zit de NVSWH op een doodlopende weg, en ik ben bang dat ze niet weten hoe ze moeten omkeren.

  5. Sonja Té zegt:

    Nou Johan, hun hebben het clubblad op de site gezet. Di man geeft de schuld aan de leden! Nog bedankt. Liefs, Sonja

    • Joke van Steenhoven zegt:

      Ik lees dit artikel nu pas en heb de brieven van de heer Nijboer en Berends aandachtig gelezen. De Saarlooswolfhond gaat mij echt aan het hart, het zou zonde zijn als deze mooie hond uitsterft. Ik ken het ras al sinds de jaren 70. In de brief van de heer Nijboer lees ik veel verwijten naar de leden van de NVSWH toe. Zij willen niet fokken en dat is volgens hem te wijten aan de egoïstische maatschappij. De heer Berends zegt dat de leden van de NVSWH best willen fokken (kijk naar de AVLS fokkers) maar ze durven niet meer. Blijkbaar werd hen vroeger hardvochtig de les gelezen als het fout ging. Beide heren concluderen dat het roer snel en drastisch om moet. Laten we hopen dat er nog redding mogelijk is.

      Vriendelijke groet,
      Joke van Steenhoven

Geef je reactie:

