Goede oude tijd

café-restaurant Oud Verlaat, 2013

café-restaurant Oud Verlaat, in het jaar 2013

Een tussenstop op de wandeling weten onze oude honden altijd te waarderen en ’s zomers is dat steevast het terras van café-restaurant Oud Verlaat. ’s Avonds een verademing aan het koele water van de Rotte. De rivier stroomt door een prachtig natuurgebied. Ik fiets er graag. Laatst kreeg ik een prachtig boek over dat gebied met oude foto’s en verhalen van melkrijders, molenaars en natuurbeheerders. Ik houd van geschiedenis, dus dat was smullen! Het boek volgt de oorsprong van de rivier bij Moerkapelle tot de Hoogstraat in Rotterdam. In 1932 zag café-restaurant Oud Verlaat er zo uit. De Rottekade was nog een zandweg (de fotograaf stond een stukje hoger dan ik). Wel jammer dat die bomen weg zijn.

café-restaurant Oud Verlaat omstreeks 1932

café-restaurant Oud Verlaat, omstreeks 1932

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Over Ons en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Goede oude tijd

  1. Suzanne zegt:

    Ja, jammer van de bomen en van de ‘verfraaiing’ met dat trapgeveltje… Maar het is altijd leuk om te kijken met oude, historische foto’s in de hand wat je nog terug kan vinden. De naam is ook zoiets. Heb ik even opgezocht; verlaat betekent sluis of afwatering. Dus Oud Verlaat = oude sluis. Ligt die er trouwens nog? Jij zult dat woord wel gekend hebben, maar ik, geboren en getogen in op de hoge gronden rond Nijmegen, kende het niet.

  2. Het stikt hier van de verlaten. Het Boterdorpse Verlaat en Bleiswijkse Verlaat zijn nog in oude staat. Dan hebben we ook nog het Swanlasche of Zootges Verlaat, het Zevenhuizense Verlaat en het Wollefoppen Verlaat. Allemaal vervangen of dichtgegaan toen de Alexanderpolder droog viel in 1870. Het Oud Verlaat is ook vervangen door een modern gemaal. Helaas. Die oude verlaten zijn erg mooi, vind ik.

Geef je reactie:

