Nederlands Film Festival

filmfestivalHet Nederlands Film Festival in Utrecht is weer begonnen. Ik houd meer van het Filmfestival Rotterdam. Vooral in de beginjaren toen het een klein festival voor liefhebbers was en wijlen Huub Bals er de scepter zwaaide. Ik stond met Dick Maas aan de bar in filmtheater Lantaarn Venster te discussiëren met een totaal bezopen Rainer Werner Fassbinder in gezelschap van Werner Herzog die net zijn eerste ervaring met een aan waanzin grenzende Klaus Kinski achter de rug had. Ze verbaasden zich over mijn accentloze Duits, wat toen inderdaad een stuk beter was dan nu.

Jaren later kwamen de Nederlandse Filmdagen in Utrecht, opgezet door Jos Stelling,  vooral bedoeld voor filmmakers om elkaars werk te zien. Nu omgedoopt in Nederlands Film Festival compleet met rode lopers, paparazzi  en filmsterren. In mijn tijd stonden Marianne en ik na de filmpremière met Rijk de Gooyer in de rij om een bonnetje te halen voor een biertje. Nederland op zijn smalst. Uit woede gooide Rijk daarna zijn gewonnen Gouden Kalf uit de taxi. Beroemde scène, maar tijden veranderen.  Wie weet trouwens nog dat Derek de Lint (toen nog Dick de Lint) mode studeerde aan de Academie voor Kunst en Industrie? Ik studeerde daar fotografie voordat ik aan de Filmacademie werd toegelaten. Vind je nergens op internet. Nu wel😉

Dit bericht werd geplaatst in Over Ons en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef je reactie:

